Čtenářská dílna

Čtenářská dílna

Ústřední činností v dílně čtení je – čtení. Každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou (postupně) celé texty – celé knihy, celé povídky, celé básnické sbírky apod.

Žákům je ponechám dvacetiminutový prostor na čtení. Následuje osobní záznam (vlastní reakce) na to, co každý přečetl. Osobní záznamy následně sdílejí v menších skupinách, kde si o textu povídají.
Každý osobní záznam:
- má být osobní reflexí přečteného, nikoli převyprávěného textu
- by měl nastínit, co text pro nás znamená, měl by ho interpretovat z vašeho osobního hlediska a prožitku
- měl by obsahovat hodnotící výroky jako: „Mám tuhle knihu rád, protože…“ anebo: „Tento text je přínosný, protože objasňuje…“ nebo: „Nemůžu s autorem souhlasit, neboť…“

pravidla dílny čtení:
1. Čti po celou dobu.
2. Nikoho nevyrušuj.
3. Žádné přestávky na toaletu a pití.
4. Vyber si text nebo knihu na čtení před začátkem čtenářské dílny.
5. Během minilekcí naslouchej.
6. Buď připraven podělit se o svou četbu, když budeš vyzván.
7. Můžeš při čtení sedět tam, kde se dobře cítíš.

Dílnu čtení se zavádí postupně! Její úroveň a forma je závislá na věku žáků.
Dílnu čtení zařazujte do výuky alespoň jedenkrát týdně, lépe častěji. Výzkumy dokazují, že pouhých dvacet minut soustředěného čtení denně zlepšuje významně čtenářství žáků.
------------------------------------------------------------------------------------------
zdroj: Příručka VII – Dílna čtení (RWCT,2007)